Digitaliseringens kraft – organisasjoners utfordring.

Måten organisasjoner er satt opp og arbeider på i dag, føler nok på presset av de mulighetene som kommer på markedet innenfor teknologi. Eller gjør de det? At mange tviholder på papiret og deres prosedyrer er nok et faktum, men skal organisasjoner nå sine fremtidige mål, er man nødt for å øke kompetansen innen digitalisering.
Store aktører de aller fleste kjenner til som Amazon, Google, Apple er noen av de som har vokst seg store på utnyttelse av teknologien. Men samtidig er det en enorm andel av organisasjoner som streber med endringstakten. Ta Kodak som eksempel.

Om drøyt 10 år snakkes det om muligheter vi i dag ser i serier som ”Black Mirror” og ”WestWorld”. 3D printeren som kun begrenses av egen fantasi. Førerløse biler. Overvåkningssystemer plassert ute på gaten som skanner personers sinnstilstand. Kontaktlinser som tar opptak. Et samfunn som er satt opp etter rating av individer. Dette er et fåtall av ting som allerede er kommet på markedet eller som snart er her for fullt. All skepsisen som hamrer på nettet i diverse forum og artikler om hva kunstig intelligens vil forårsake av endring, gir et innblikk i hvorfor nettopp slike serier troner på toppen av listene.

Dersom markedsførere tar i bruk og samtidig utvikler teknologien, kan det tenkes at man går mot en perfekt skreddersydd modell for å treffe de riktige kundene til enhver tid. Mer enn det gjøres i dag. Her er Apple et foregangsfirma og de har allerede firmaet Emotient. De har utviklet et operativsystem der kunstig intelligens skal identifisere hva mennesker føler. Vil nå roboter få følelser? Sannsynligvis er det ingen tilfeldighet at det var nettopp Apple som kjøpte opp akkurat dette selskapet da nyeste iPhone ble utstyrt med ansiktskanner. Dette åpner nok en ny vei for en markedsfører til å innhente data for å analysere personers reaksjoner og følelser gjennom forskjellig stimuli. Nettopp for å sette opp en relatert annonse.

Problemstillinger og etiske dilemmaer er mange. Hva skjer med transportnæringens sjåfører når vi har førerløse biler? Hva skjer med oljeindustrien når hvert transportmiddel består av batteripakker? Kina og deres prosjekt ”social credit system”.
Enten vi vil det eller ei så er endringen mer eller mindre ustoppelig. Derfor er organisasjonene nødt for å stå klare for endring og det i like stort tempo. Både for å ta vare på egne interesser, men også samfunnsøkonomien. Digitaliseringens kraft må forstås, før det er for sent.

Kilder:
how-artificial-intelligence-will-affect-your-life-and-work-in-2018
apple-emotiont
chinese-government-social-credit-score-privacy-invasion

Del dette:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *