Facebook – ikke lenger en markedsføringskanal?

Mark Zuckerberg kom i natt med en uttalelse der fokuset skal rettes mer mot den enkelte bruker og deres aktivitet. Det vil si at kommende oppdatering vil endre newsfeeden betraktelig i forhold til dagens. En feed der alt fra kattevideoer til ustoppelig mediepublikasjon skal nedprioriteres. Men nå skal tiden settes tilbake med fokus på den grunnleggende forretningsmodellen til Facebook. Dine nære venners aktivitet prioriteres, blant annet for å øke brukernes velvære ifølge Zuckerberg.

Betyr dette at tiden for å bruke Facebook som markedskanal er over?

Så absolutt ikke. En ting er mengden med brukere og dens nettverkseffekter, men viktigst av alt er det å skape relasjon til kunden. Derfor må du være der målgruppen din er, men da med innhold rettet mot brukerens interesse, spesielt nå. Det er ingen enkel oppgave og det florerer av ”10 gode grunner for suksess på Facebook” fra langt tilbake i tid. Så hvorfor skal jeg gidde å lese dette innlegget videre, tenker du? Vel, du er her enda så les gjerne litt til!

Som jeg var inne på tidligere må innholdet du publiserer treffe noe i brukeren for at personen i det hele tatt skal stoppe sin hektiske scrolling med alle mulige stimuli rundt seg. Den klassiske feilen mange bedrifter gjør er å publisere hva de tror eller hva de mener er best. Det hjelper ikke å snakke med deg selv, uavhengig om du har 500 følgere eller 5000. Som et resultat av den massive bruken av sosiale medier har brukeratferden endret seg. Og derfor må vi møte potensielle kunder på deres banehalvdel. Før du publiserer, sett opp enkle spørsmål som må besvares. Hva er målet med innholdet? Hva leser brukeren? For å svare på sistnevnte kan du ta et dypdykk i medier utenfor Facebook. Se på forumer relevant for din bedrift. Analyser brukernes atferder, hva de skriver, hva de er opptatt av. Se også på de mange interessegruppene som også finnes på Facebook.

La brukeren gå fra en vanlig bruker til å føle seg som en VIPbruker. Før dere setter i gang en konkurranse som mange andre, eller skal utvide/endre produktbasen deres, legg ut et innlegg der brukeren får være med på å bestemme blant de alternativer dere har satt opp. Svar på kundenes kommentarer raskt og la messenger være en aktiv del av kundeoppfølgingen.

Til slutt vil jeg du skal huske hverftfall en ting fra dette innlegget, som mange undervurderer. Det å opprette en bedriftsside og skape en høy andel av følgere kan sammenlignes med det å drive en butikk plassert i Karl Johans gate. Begge to krever nærmest like mye arbeid. Ikke forvent at du kan åpne butikken, for deretter forlate den og komme tilbake en måned senere, og tro butikken er full av kunder som venter på deg.

Del dette:

One Comment

  1. cecilie Staude

    Veldig bra innlegg., Magnus. Godt skrevet og herlig blanding av fakta og personlige synspunkter. Akkurat slik gode blogginnlegg skal være, synes jeg. Topp!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *