En oppskrift til din nettbutikk

Nettbutikk er et hett tema om dagen, flere spår at fysiske butikker vil bli borte. I februar la E24 ut en artikkel om Tirag-konsernet med 120 butikker, ikke hadde omsetningsvekst i 2017 – nettbutikkene får skylden.

Flere og flere nettbutikker opprettes og det er mange gode løsninger der ute, men det er også en del med forbedringspotensiale. Derfor har jeg gått gjennom vurderingsoppskriften til Karl Philip Lund for hvordan din nettbutikk kan få mer trafikk og økt salg.
Når du oppretter en nettbutikk må du tenke hvordan kundeservicen foregår i en fysisk butikk og ta det med over til nettbutikken. Den store forskjellen er at her står det ikke en vennlig ekspeditør og tar deg i mot. Så hvordan kan man møte kunden med trygghet, serivce og et smil om munnen? Ta en titt på de ti punktene nedenfor.

1. Førsteintrykk

I de aller fleste tilfeller danner personer seg et førsteinntrykk i løpet av få sekunder. Da jeg jobbet som telefonselger var de første 5 sekundene (om ikke mindre) helt avgjørende for hvordan samtalen ville gå videre. Det samme vil absolutt gjelde for nettbutikker. Nettbutikken er nødt for å være ryddig, oversiktlig og virke innbydende til besøkerne.

I løpet av få sekunder vil altså kunden:

  • Forstå om man har kommet til riktig sted.
  • Få et ønske om å kikke videre.
  • Få en troverdighetsfølelse.

Verktøy

  • Google Analytics til å se hvor mange som faller ut etter første siden.
  • Usabilityhub her kan du lage en fem-sekunderstest til nettsiden din der testpersonen skal svare på hva man husket.
    • Det kan også gjøres veldig enkelt ved å spørre en venn som ikke har brukt nettsiden tidligere. Få personen til å gå inn på siden og naviger seg rundt mens du ser på. Se et eksempel her av Steve Krug

Eksempel; på Milrab ser man raskt at man har kommet riktig, siden har oversiktlig kategorier, viser trygghetsfaktorer og har et fint design med bra bilder.

 

2. Synlighet

Hvordan er nettbutikken å finne for en potensiell kunde? Du er garantert ikke alene om å selge varen på nett. Her må man tenke på SEO (Search Engine Optimization) og SEM (Search Engine Marketing). Altså hvordan din bedrift vil være synlig i google for organisk og annonserende innhold.

Verktøy:

  • Google Trends. Søk må ikke bare rettes mot butikknavnet ditt, men i tillegg produktene dine. Med trends kan man finne ut hvilke ord som er søkt mest på. For eksempel alpinski versus slalomski.
  • Google Adwords vil du kunne betale for økt synlighet og vil oftest føre til mer trafikk til nettsiden.

Eksempel; fra Google ved å søke på “slalomski” kan man se at G-Sport dukker opp på annonsefeltet samtidig som de er i første rekke for organisk innhold.

3. Brukervennlighet

Det skal være enkelt å navigere seg frem på din side, hvis ikke vil kunden hoppe av tidlig eller i løpet av kjøpsprosessen.  Oversiktlige knapper, navigasjon og forståelig tekst i rett skriftstørrelse øker sjansen for at alle i din målgruppe vil finne frem. Filtreringsmuligheter for merkevare, kategori, pris og mulighet for søk bør være på nettsiden.

De aller fleste nettsider har søkemotor i dag, men ikke alle er like optimalisert.  Tenk på hvordan Google sin søkemotor fungerer, kopier denne. Skrives det feil bør det komme opp rettelse og søkefeltetet bør gi automatisk forslag.

Kontroller at nettbutikken din fungerer like bra på mobil og nettbrett som på PC. En nettbutikk kan se så bare bra ut den vil på PC, men fungerer ikke designet på mobil, kast det!

Verktøy:

  • Hotjar lar deg se hvordan besøkende navigerer seg rundt på nettsiden din. Du vil få innsikt i brukeropplevelsen og kan avdekke problemområder.
  • Mobilefriendly vil teste om nettsiden er mobilvennlig.

Eksempel; fra Blivakker på mobil. Enkelt å navigere seg frem, søke og utføre kjøpsprosess.

Eksempel; søkemotoren på Blivakker viser forslag før jeg har fullført merkenavnet og viser toppresultater i tillegg til kategorier.

4. Kjøpsprosess

Løsninger for å effektivisere kjøpsprosessen til kunden vil ikke bare gi kunden fordeler, men butikken vil også få flere salg, garantert!

Bruk så minimalt som mulig med informasjonsfelter og få kunden til å skrive inn sin e-postadresse først. Da har du mulighet til å nå vedkommende på mail dersom handlekurven forlates med varer uten fullført kjøp.

Ved å bruke logoer som VISA og MasterCard, og tilby flere flere betalingsløsninger vil det betrygge og gjøre det enklere for kunden.

Eksempel; her har Blivakker epost som første steg i tillegg til å bruke kredittkortlogoer og “trygg e-handel” stempel.

5. Teknologi

Hvor raskt din side lastes opp er avgjørende for om kunden blir værende eller ikke. Lastes åpningssiden inn sakte, gidder ikke besøkende vente. Ikke bare taper du kunder, men Google vil rangere deg dårligere på organisk søk.

Verktøy 

  • Google PageSpeed lar deg enkelt måle din nettside og få anbefalninger til forbedring.
  • ImageOptim er et verktøy som komprimerer bildene dine, en viktig faktor for rask nedlastning på nettsiden.
  • BuiltWith blir du inspirert av løsninger på andre nettsider, bruk builtwith til å finne ut hva som brukes.

Eksempel; sammenligning med innlastningstid til Power, Elkjøp, Komplett og Euronics. Spill av for å se.

6. Kundetilfredshet

Er kundene fornøyde, gjør du noe riktig. Derfor er det viktig å ha rutine for å samle inn erfaringer fra kunder, men samtidig åpne opp for at kundene kan legge inn sine egne erfaringer åpent for andre. Dette vil gjøre det tryggere for nye besøkende.

Eksempel; fra Julegenserbutikken. Ratingen vises ved siden av produktene og kommentarer ligger rett under produktene.

7. Trygghet

Selv om mange har bygget opp god erfaring med å handle på nett vil det ofte oppstå usikkerhet ved å handle i en ny og ukjent nettbutikk, spesielt for en som sjeldent eller aldri har gjort det tidligere.

Hvor raskt varen kan leveres, hvor mange fornøyde kunder dere har og kontaktinfromasjon er noen av trygghetsfaktorene som må komme frem allerede på første siden. 

Eksempel; her ser man på barbershop og fjellreven flere trygghetsfaktorer tydelig på startsiden.

8. Kundekommunikasjon

Å være tilstede for kunden er fullt mulig selv for en nettbutikk. Det skal så lite til for å utføre kundeservice på en god måte.

Få besøkende til å melde seg på nyhetsbrev og/eller opprett en direkte chat på nettsiden for å løse enkle spørsmål.

Verktøy:

  • Mailchimp er et bra program for e-postmarkedsføring. Her kan du spore hvem som åpner e-posten og går videre.

I tillegg er det viktig hvordan nettbutikken er tilstede i sosiale medier. Det er viktig å være der kunden er og ha et fokus på å engasjere kunden, oppdatere dem med nyheter og svare på kommentarer fra brukere.

Eksempel; Stormberg er et godt eksempel på hvordan sosiale medier kan brukes.

9. Priser og utmerkelser

Har dere fått en pris eller blitt utmerket på et område i et medie, få det frem! Det viser kvaliteten dere kan levere og er igjen med på på betrygge potensielle kunder.

Eksempel; fra Kolonial sin hjemmside ser man tre testvinner utmerkelser.

10. konsept og strategi

Det er mange nettbutikker å velge mellom, så hvorfor skal de handle hos nettopp deg? Deres konsept og strategi må være tydelig gjennom nettbutikken ovenfor kunden. Skill dere ut ved å være best på pris, best på kundeservice eller leveranse. Alt for at kunden føler seg trygg og får et ønske om å handle hos dere.

Eksempel; ved å se på Lekmer får man rask forståelsen for prisfokus og bredt varespekter for de yngre.

 

 

I mitt neste innlegg skal jeg gjøre en vurdering av kun en nettbutikk med de overnevnte stegene i ren videofremvisning.

Del dette:

4 Comments

  1. Pingback: Nettbutikk – en oppskrift på suksess - DIG2100 (2102)

  2. Pingback: Vurdering av nettbutikken Retrobarn.no - Magnus Skogsberg

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *