Vurdering av nettbutikken til Retrobarn

I dette innlegget skal jeg vurdere nettbutikken, Retrobarn.no basert på mitt forrige innlegg Oppskrift til din nettbutikk. I tillegg har jeg hatt med en ekstra person til å utføre noen enkle oppgaver på nettbutikken.

Jeg vil understreke at dette ikke er noen fasit, men en egen vurdering basert på vurderingskriteriene.
I hvert punkt er det lagt inn karaktervurdering 1-6, der 1 er svært dårlig og 6 er svært bra.

Retrobarn.no

Retrobarn er en ren nettbutikk uten noen fysisk butikk. Ifølge nettsiden ble Retrobarn lansert våren 2017 av Olga Korkasheva og selger barneklær med høyt fokus på kvalitet, det etiske og økologiske i varene. Klærne skal være humørfylt og fargerike i retrostil.

1. Førsteintrykk

Førsteinntrykket man får er positivt. Logoen er godt plassert og i fin størrelse til å forstå raskt at man har kommet til riktig nettbutikk for å handle barneklær. Fargevalget er gjennomgående, hvilket er bra og appellerer fint mot målgruppen. Trygghetsfaktorer kommer godt frem og menykategoriene er oversiktlig for enkel navigering videre.

Under menyen vies det stor plass til erfaring fra tidligere kunder i kombinasjon med en bildekarusell. Videre kommer kategoriene opp igjen, men her med forklarende bilder i tillegg til gjentakende og flere trygghetsfaktorer. Deretter vises nye produkter med priser og i bunn av nettsiden er det informasjon om bedrift, sosiale medier, nyhetsbrev og kredittkortlogoer.

Alt i alt er siden oversiktlig og enkel i positiv måte. Det vises til faktorer for hvorfor man skal handle her og gir følelsen av kvalitet. Dog kan Retrobarn strekke seg litt lenger for å overbevise besøkende om hvorfor man skal handle her i motsetning til andre steder. Man får følelsen at det er dyrere her kontra andre steder, så kvaliteten må frem enda mer.

Tips:

  • Kombinasjonen av erfaring fra tidligere kunder og bildekarusellen tar mye plass. Sjeldent ser alle besøkende på bildene i karusellen eller klikker videre. Installer Hotjar for å få en oversikt over hva som vies oppmerksomhet til. En løsning kan være å fjerne karusellen og legge kommentarene fra kundene ved siden av hverandre under hovedmenyen i mindre størrelse.
  • Utstillingen fra nye produkter er lang. For å se hvor mange som klikker videre her, kan man bruke Google Analytics. Løsning kan være å gå ned på antall vinduer og heller ha én linje med nye produkter og én linje med mest solgte produkter.
  • Ønsker man å teste ut forskjellig design, lag en A og B test for å kunne måle effekt via Google Analytics og Hotjar.

Terningkast:

2. Synlighet

Søk på Google [søkefelt]:

[Retrobarn] oversiktlig og tydelig profil, med underkategori; “Om oss” og “kontakt oss”. Facebookprofil kommer frem og plassering.

[Hettegenser til barn] og [T-skjorte til barn] er ikke å se via annonse, Google Shopping eller organisk ved å bla frem til side 5.

[Kjøp barneklær] havner på bunn i side 3 på Google.

[Snekkerbukse barn] havner på bunn i side 2.

Når man derimot søker på varemerkene til butikken scorer de høyt, de er øverst på samtlige merker som ble søkt på.

Tips til forbedring:

  • Test Google Shopping om det vil ha noen effekt.
  • Bruk Google Adwords.

Terningkast:

3. Brukervennlighet

 

Meny:

Oppdelingen av kategoriene på forsiden er som nevnt tidligere oversiktlig, klikker man seg videre får man samtidig oversikt hvor man er på nettsiden. Produktene har god bildebruk og produktinformasjon, men kan vurdere å “strukturere” teksten tydeligere.

Søk:

Søkefunksjonen har sin normale plassering og søker opp produkter raskt. Til tross for plasseringen er den noe anonym og kunne heller vært i ren søkeboks fra start. Søkemotoren gir heller ikke opp anbefaling under skriving, deler ikke opp i kategorier eller retter på feil staving.

Filtrering:

Klikker man seg videre inn på klærne er det filtreringsmuligheter, her er det to nedtrekksmenyer en for produsent og sortering for pris, mest solgte m.m. Det er bra at nettbutikken tilbyr filteringsmuligheter, men i dette tilfellet kan det bli litt smør på flesk for sortering.

Mobil:

Ved å teste nettbutikken på Mobilefriendly blir den godkjent. Selv finner jeg ingen store ting å utsette med nettbutikken på mobil, den er oversiktlig, enkel å bruke og utføre kjøpsprosessen, tommel opp! 

Tips:

  • Gjør om søkefunksjonen visuelt med en ren søkeboks fra start i god størrelse med “hva ser du etter?” eller lignende. Optimaliser søkemotoren til å rette på skrivefeil og automatisk anbefalinger.
  • Filtreringsfunksjonen kan kanskje åpnes opp til å “huke av” flere alternativer samtidig. Det er positivt med flere muligheter for filtrering, men i sortering blir det litt vel mange alternativer. Kanskje den blir mer effektiv med “Pris” “Mest solgte” og “nyeste”.
  • Legg til noen trygghetsfaktorer / servicefaktorer i mobilversjon.

Terningkast:

4. Kjøpsprosess

Det er enkelt å legge varer i handlekurven og et pop-up vindu viser at varen er lagt i handlekurven. Ved å gå videre til kassen er prosessen delt opp i rubrikker som gjør det oversiktlig.

Man får først oversikt over produktet og prisen på varen samt frakt er tydelig. Beregningen for hvor mye som gjenstår for å få gratis frakt er smart løsning for å trigge kunden.

Flere alternativer for fraktmulighet er positivt, dog ville jeg hatt alle tre mulighetene vist uten å måtte klikke de frem – knappen var også lite synlig.
Det er flere betalingsmuligheter hvilket er veldig bra og logoer er tilstede for å betrygge kunden. I tillegg spør man om å abonnere på nyhetsbrev og lagre informasjon til neste gang, bra.

Tips:

  • Det som trekker kjøpsprosessen mest ned er at jeg ikke finner informasjon for antatt levering. Det tilbys på forsiden rask levering, derfor bør det være noe informasjon i avslutningsfasen, helst i handlekurven.
    • Vurdér å bake fraktkostnad inn i prisen eventuelt skru ned summen for når man får gratis frakt eller rett og slett tilby gratis frakt.
  • E-post på steg 2
  • Logoen til Retrobarn har blitt ekstremt liten, her ville jeg gjort den litt større. Kun for å betrygge at man ikke har hoppet ut av nettbutikken.

Terningkast:

5. Teknologi

Her har jeg gjort hastighetstester via Google PageSpeed og Webpagetest.

På PageSpeed kommer nettbutikken godt ut på mobilversjon og får 83/100 i score, men problemer oppstår for desktop og får 20/100. Ved å se videre på webpagetest er det tydelig at bildene øker innlastningstiden betraktelig, over 10 sekunder for full innlastning.

Tips:

  • Både Pagespeed og Webpagetest viser til bildekomprimering som en av løsningene. Her er det altså store muligheter for å gjøre siden enda raskere ved å komprimere bilder, uten at det går utover kvaliteten.
    • Husk; En av Googles rangeringsfaktorer er hastighet.

Terningkast:

6. Kundetilfredshet

100% fornøyde kunder på forsiden er et godt bevis for at nettbutikken gjør noe bra! Men jeg klarte ikke finne noen anmeldelser inne på nettbutikken. Dog kommer det tydelig frem på Facebooksiden til Retrobarn med 13 anmeldelser i full score. Løsningen for å kommentere på produkter er en plugin fra Facebook, det minsker muligheter for spam. Overskriften og løsningen er muligens ikke tydelig nok eller enkel nok for kunden å skulle legge igjen en anmeldelse.

Tips:

  • Legge mer til rette for at kunder kan stille spørsmål direkte på nettbutikken, enten via chatboks eller inne på produkter.
  • Se på endringsmuligheter for nåværende kommentarløsning – endre overskrift, endre plugin o.l.
  • Send ut e-post til kunder som har handlet på nettbutikken og spør om en anmeldelse av produktet.

Terningkast:

7. Trygghet

På startsiden kommer det frem at Retrobarn har 100% fornøyde kunder og rask levering. Dette er to gode trygghetsfaktorer. Faktorene gjentar seg lengre ned på siden, men her er det to ekstra punkter som jeg ville sett øverst på siden; “sikker betaling” og “topp service”.

Bruk av logoer fra kredittselskaper er på flere steder, nederst på siden, i produktbeskrivelser og i bestillingsprosessen hvilket er betryggende for kunden.

Tips:

  • Øk synligheten for flere trygghetsfaktorer øverst på siden:
    • Antall dager på “rask levering”
    • kontaktinformasjon, telefon eller e-post.
    • Sikker betaling
    • 14 dagers returrett

Terningkast:

8. Kundekommunikasjon

Nyhetsbrev kommer klart frem på nettbutikken. Etter kort tid er det et pop-up vindu om å melde seg på og korte punkter om hvorfor det er lønnsomt for kunden. Ellers kommer nyhetsbrev opp nederst på siden og i kjøpsprosessen. Dessverre har jeg ikke vært medlem lenge nok til å vurdere nyhetsbrevet videre.

Ved å se på Retrobarns bruk av sosiale medier er det mye bra. Både på Instagram og Facebook. På Facebook legges det ut relevant innhold for engasjement , responstid på melding er rask og butikken svarer på samtlige anmeldelser og kommentarer, dette er bra!

Terningkast:

9. Priser og utmerkelser

Kan ikke finne noen priser og utmerkelser. Butikken er knapt ett år så det gir sine forklaringer. Men ved å se på Om oss har de to omtaler i medier. En av de er lagt ut i sin helhet, men jeg ville sett på en løsning til å gi en bedre overskrift og mer synlighet på begge artiklene.

Tips:

  • Har nettbutikken vunnet noen priser bør det komme frem tydelig.

10. konsept og strategi

Noen punkter hentet ut fra Retrobarn:

  • Klær som tar opp i seg både klassiske snitt, retrotrender og mer urbane og trendy impulser.
  • Klær som produseres under trygge forhold, der lønn og rettferdighet vektlegges.
  • Tøy som er behagelig å ha på seg i hverdag og lek, og som er laget i naturlige fibre, uten tunge kjemikalier.

Deres konsept og strategi gjenspeiler seg på en god måte i nettbutikken. Det er tydelig at dette er en klesbutikk for barn som tilbyr kvalitetsprodukter med fokus på miljø og det etiske.

Tips:

  • Det er flere “stempler”  og faktorer på Om oss som gir tydelige signaler for hva Retrobarn står for, etisk og organisk. Dette ville jeg heller ha sett på førstesiden.

Konklusjon

På mange måter er dette en nettside jeg liker svært godt. Som jeg har vært inne på tidligere, appellerer design, fargebruk og bilder svært godt til målgruppen og konseptet. Nettsiden virker troverdig og gir et ønske om å klikke videre.

Av det jeg kan bemerke som mest nødvendig å endre:

  • Øk synligheten på kvalitetsstempler som Fairtrade m.m og flere trygghetsfaktorer på forside (øverst).
  • Optimaliser søkefunksjonen på nettbutikken
  • Optimaliser synligheten i Google.
  • Endre strukturen/designet på Om oss. (Tekstformater, fremhevinger, fjern produkter og filtreringsmulighetene)

Total terningkast:

 

 

Takk til Olga som var så sporty og ville teste ut min vurderingsevne!

Del dette:

One Comment

  1. Pingback: Vurdering av nettbutikken til Retrobarn | DIG2100 (2102)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *