Forstå søkerne i Google

For en måned siden skrev jeg om hvordan bli en bedre googler. Denne gang retter jeg fokuset mot den som legger opp til at jeg finner svaret.

Det faktumet at vi googler alt i dag er vi godt kjent med, og i følge smartinsights søkes det 3,5 billioner ganger daglig på verdensbasis! Det er altså her din bedrift kan hjelpe og løse spørsmålet den søkende sitter med. Klarer du det, blir du rangert høyt i Google.

Google rangerer ut i fra hundretalls faktorer sies det, og overnevnte går ut på at Google anser deg som en ekspert på fagområdet. Det er ingen enkle triks og dette innlegget vil forhåpentligvis føre til at du tenker fra et annet perspektiv neste gang.

Søkeordsanalyse

Avhengig av hvor kompleks kjøpsprosessen er for en kunde, jo mer omfattende vil en søkeordsanalyse være. Du vil altså kunne ende opp med en perm av excelark bestående av ord som blir søkt på i ditt fagområdet. En enkel felle vil være å implementere et stort volum av de mest brukte søkeordene i sidetitler, ingress, hovedtekst og så videre. Det vil bli et skudd i blinde og potensielle kunder vil kunne falle fort ut av nettsiden.

Skal man droppe søkeordsanalyse tenker du? Nei, det er er viktig at din nettside samsvarer med med ordene som blir brukt av befolkningen i søkefeltet. Det hjelper lite om majoriteten bruker ordet løpesko og din nettside kun skriver joggesko. Nøkkelen er at relevansen av alt innhold på nettsiden din må være gjennomgående i tillegg til organiseringen av dette.

Kundereisen

Google er mer eller mindre en assistent til forbrukeren. Derfor må man være tilstede i hver fase i reisen til forbrukeren. En kartlegging av kjøpsprosessen og virkelig forstå hvordan forbrukeren gjør sin undersøkelse, vil føre til at du lager innhold som kan hjelpe og løse behovet. Innhold på nettsiden må altså strekke seg utover produktinformasjonen.

La oss ta et enkelt eksempel. Jeg er ute etter nye løpesko for asfalt. Jeg søker etter skomerker som passer til asfalt og eventuelt tester/kundeomtaler. Jeg finner en nettside som tilbyr flere løpesko. I tillegg byr nettbutikken på forklarende innhold om hva man må ta hensyn til for løping på asfalt og grunner til hvorfor enkelte sko ikke er egnet. Jeg vil mest sannsynlig føle siden er troverdig og en fagekspert på området.

Menneskelig optimalisering

Det hele koker ned til at du må ta et steg tilbake fra permen med excelark og sette deg inn i skoene til den søkende.

  • Hvilket spørsmål har de knyttet til bransjen din?
  • Hvordan er prosessen fra det oppstår et behov til det blir løst?
  • Hvilken atferd kan du forvente av målgruppen?

Det er altså ekstremt viktig å vite hvordan potensielle kunder tenker og ikke bare hva som blir søkt mest på. Du må mer eller mindre være en menneskelig søkeroptimaliserer. 

 

 

Del dette:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *